PZH Vaarweg 2, de officiële project naam van de werkzaamheden en onderhoud aan de Vlietlandbrug. Het totale project houdt in de renovatie elektrotechnische installatie van 3 bruggen namelijk de Oude Tolbrug, Vlietlandbrug en Overhaalbrug. De opdrachtgever is de Provincie Zuid-Holland.Voor Istimewa Elektro hield de opdracht in de renovatie van de elektrotechnische installatie van de 3 bruggen: Oude Tolbrug, Vlietlandbrug en Overhaalbrug. Waarvan de Vlietlandbrug een hydraulische brug is, de standaard besturing van de Provincie Zuid Holland is hier niet op ingericht en daarvoor moest een maatwerkoplossing gemaakt worden.
Het project ving aan in het najaar van 2019 en werd functioneel opgeleverd in april 2020. Daaropvolgend is het onderhoud aan de bruggen in een onderhoudscontract via Istimewa Elektro geregeld. De opdracht wordt uitgevoerd in onderaanneming van Mourik.
De software engineer vertelt: “De renovatie van de Vlietlandbrug is onderdeel van een groter project waar we in onderaanneming van Mourik de elektrotechnische installaties van 3 bruggen vervangen, de Oude Tolbrug, Vlietlandbrug en Overhaalbrug. Mourik voert groot onderhoud uit, waaronder stralen, conserveren en vervangen van de aandrijfwerken.”
Hydraulisch aangedreven fietsbrug
“De Vlietlandbrug is een hydraulisch aangedreven fietsbrug, de Provincie Zuid Holland gebruikt een standaard besturing van Pilz die gericht is op elektromechanische bruggen. Voor de Vlietlandbrug moest dus een maatwerk oplossing gemaakt worden, een interface tussen de Pilz Besturing en de hydraulische installatie.
Uiteindelijk is de keuze gevallen om een Siemens PLC toe te passen welke middels bedrading is gekoppeld aan de Pilz PLC, de besturing van deze Pilz PLC is aangepast om alle functionaliteit van de brugaandrijving onder te kunnen brengen in de Siemens PLC.”
Complexe hydraulische installatie
“De hydraulische installatie van de Vlietlandbrug is een complexe hydraulische installatie, voorzien van een gestuurde pomp die nauwkeurig de snelheid van de brug kan regelen en twee systemen om te kunnen garanderen dat de brug niet beweegt terwijl de pomp toch draait. Het voordeel van dit systeem is dat de pomp gestart kan worden voordat de afsluitbomen gesloten zijn en dat de pomp kan blijven draaien terwijl er doorvaart plaatsvindt, op die manier wordt tijd gewonnen waardoor het landverkeer minder hinder ondervindt van de doorgang van scheepvaart.”
Hydraulisch, elektrotechnisch en besturingstechnisch niveau
“Om tot een trefzekere besturing te komen moesten we twee raakvlakken afstemmen, namelijk het koppelvlak met de Pilz besturing zodat we goed weten wat we van die besturing kunnen verwachten. En andersom wat die besturing van ons verwacht, dit koppelvlak hebben we samen met Pilz afgestemd. Het andere raakvlak is met de hydrauliek, om meer inzicht te krijgen in hydraulische installaties heb ik een aantal jaren geleden twee opleidingen gevolgd. Die keuze werpt zijn vruchten af, op deze manier hebben we een goed inzicht in de brugaandrijving als geheel, zowel op hydraulisch, elektrotechnisch en besturingstechnisch niveau. Op die manier kunnen we een besturing programmeren die de installatie integraal op een optimale wijze bestuurt.”
Brugaandrijving integraal testen voor inbedrijfstelling
“Na de voorbereidings- en programmeer fase volgt de FAT, het testen van de installatie bij ons in de werkplaats. Ook in deze fase hadden we een voordeel, de hydraulische installatie, inclusief hydrauliek unit, cilinders en wegmeetsystemen kon bij ons in de werkplaats worden opgesteld en gekoppeld aan de besturingsinstallatie. Op deze manier konden we de brugaandrijving integraal testen, waardoor het aantal onzekerheden en finetuning tijdens de inbedrijfstelling verder konden worden beperkt. De FAT werd succesvol afgerond.
Uiteindelijk kwamen we bij de inbedrijfstelling. Deze kon door de goede voorbereiding in slechts 1 nacht worden uitgevoerd met minimale wijzigingen, enkel wat fijnafstelling met betrekking tot posities en snelheden waren benodigd.”
Terugkijkend op het verloop van dit project
Door de goede voorbereidingen en de korte doorlooptijd van de inbedrijfstelling werd dit project een technisch succes. Mede door het gedegen ontwerp waardoor er weinig wijzigingen in het veld doorgevoerd moesten worden.