ia-support; ondersteuning industriële automatisering bij projecten

We zien dat de markt en klant veranderen. Het IA-support thema is in (prestatie)contracten een steeds prominentere rol gaan spelen. Als Istimewa Elektro is het belangrijk dat wij hierin mee veranderen. Onze afdelingen groeien hierdoor ook mee. We informeren je graag wat dit allemaal inhoudt voor ons bedrijf. Zo weet je vooraf welke belangrijke zaken er spelen in het veranderproces. Vragen staat vrij als er iets onduidelijk is.

Waar staat IA voor?

IA staat voor industriële automatisering binnen projecten. Dit is met name het automatiseren van processen met behulp van machines en software om zo de productie te optimaliseren. Tevens wordt er van ons verwacht dat we invulling geven aan een 2e lijns support op het beheer- en onderhoudsgebied om bij complexere storingen te assisteren. Daarnaast bestaat er een projectenkant die vraagt om een beheerste en gecontroleerde uitvoering van de ontwerpen.

Waar is er een toenemende vraag voor IA-support?

In de nieuwe contracten wordt van ons verwacht dat we invulling geven aan het beheer- en onderhoudsgebied op IA vlak. Tevens zien we de toenemende vraag om bij complexere IA storingen 24/7 assistentie te kunnen verlenen.

Waarom veranderen?

Van oudsher levert onze software engineering afdeling een combinatie van productie- en serviceactiviteiten. De beheerste uitvoering van projecten aan de ene kant en het ad hoc karakter van de onderhoudsactiviteiten aan de andere kant. De productiekant heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld naar een zwaar en beheerst ontwerp- en testproces, iets waar we enorm trots op zijn. Terwijl aan de onderhoudskant een meer hands-on karakter werd gevraagd. Ook daar zijn we met z’n allen in geslaagd. Toch zien we afgelopen jaren binnen onze contracten in uitvoering een toenemende vraag op beide aspecten. Op gebied van de productiekant versus het IA-thema in onderhoudscontracten. We moeten dus met de vraag van de opdrachtgever mee veranderen. 

We ontwikkelen mee met de veranderende marktvraag

Deze ontwikkelingen sluiten volledig aan op onze totale strategie en het A3 jaarplan om te ontwikkelen naar ‘kenniscentrum’ en het beheren van de bedrijfsmiddelen onder de noemer ‘assetmanagement’. Om naar de toekomst ruimte te bieden en een concretere richting te kunnen geven aan onze ontwikkelingen, is besloten om deze twee activiteiten te splitsen. Maar wel met behoud van de samenwerkingsvoordelen tussen deze twee activiteiten. We geven een voorbeeld: ‘de toetsing op de onderhoudbaarheid van de software, bepaalde logging, registratie t.b.v. vereenvoudigen storingsanalyse. Hiermee benutten we optimaal de productiekant en kunnen we commercieel de servicekant vermarkten.’

Wie wordt er intern nog meer bij betrokken?

Intern samenwerken is onze unieke kracht. Diverse medewerkers vanuit de vestigingen Vlissingen, Veghel en Rotterdam, zowel uit de maintenance- als engineeringsafdeling, worden onderdeel van het team.

Welke taken heeft IA-support?

Marco Boone is de verantwoordelijke in de rol van teamleider afdeling IA-Support. En dit voor alle Istimewa Elektro vestigingen met de onderstaande taken: 

  • 24/7 ondersteuning bij complexe storingen;
  • Coördinatie en uitvoering van preventieve onderhoudstaken;
  • Opstellen en uitvoeren van FIT plannen;
  •  Opstellen en implementeren van Cyber Security plannen;
  • Opleiden van de E&I-service monteurs;
  • Meelopen en assisteren bij IBS/SAT. Dit in het kader van overdracht projecten naar onderhoud;
  • Opstellen en bewaken van een IA-beheersplan;
  • Kleine modificaties en verbetervoorstellen doorvoeren;
  • Bijhouden van nieuwe technieken en innovaties;
  • Ontwikkelen van afdelingsplan voor mens, techniek en proces.

Ontdek meer over onze afdeling service en onderhoud

Istimewa Elektro beschikt over zeer uitgebreide kennis van en ervaring in het organiseren en uitvoeren van (meerjarige) onderhoudscontracten voor preventief en correctief onderhoud aan bestaande en nieuwe installaties.