Service & onderhoud
Istimewa Elektro beschikt over zeer uitgebreide kennis van en ervaring in het organiseren en uitvoeren van (meerjarige) onderhoudscontracten voor preventief en correctief onderhoud aan bestaande en nieuwe installaties. Onze service en onderhoud is preventief en correctief te organiseren voor zowel nieuwe als bestaande installatie. Wij zijn in staat u zeer diverse mogelijkheden, variërend in diepgang en verantwoordelijkheden, te bieden. Kortom, alles tussen “onderhoud op regie” en “prestatiegaranties voor wat betreft beschikbaarheid en betrouwbaarheid” is mogelijk.
Welke afdeling is verantwoordelijk voor service en onderhoud ?
Ten allen tijde staat bij ons een zorgvuldige afweging tussen kosten en baten voorop om voor u als klant een maximale toegevoegde waarde te creëren. Hiertoe heeft Istimewa Elektro de Maintenance visie ontwikkeld. Deze visie houdt in dat binnen de kaders van de duur en de eisen van het contract, de life cycle van de installaties en het storingsgedrag een “tailor made” aanpak wordt ontwikkeld. Wij passen hierbij diverse gestructureerde technieken toe, zoals bijvoorbeeld Reliability Centered Maintenance, om dit te realiseren.
Onze aanpak bestaat globaal uit de volgende elementen:
- Voorafgaand aan de daadwerkelijke realisatie van het onderhoud stellen wij in samenspraak met u als klant en conform de eisen in de overeenkomst een "Plan van Aanpak" op.
- Voorbereiding van de onderhoudswerkzaamheden. Afhankelijk van de eisen kan dit onder meer de volgende activiteiten bevatten:
- Afstemmen van mensen en middelen op de behoefte, zowel kwalitatief als kwantitatief
- Het uitvoeren van een nul-inspectie om de technische staat en staat van onderhoud van de installatie vast te stellen
- Het opstellen van het onderhoudsconcept
- Het uitvoeren van een conditiemeting (NEN2767) om de technische staat van gebouw en/of installatie objectief en eenduidig vast te leggen. Lees meer op inspecties
- Opdelen (decompositie) van het object in (deel)installaties waardoor het mogelijk wordt om de oorzaak van storingen eenduidig vast te leggen (juist registreren van storingen)
- Het optimaliseren van het onderhoudsconcept middels het toepassen van technieken zoals FMECA / RCM, Life Cycle Costing. Wanneer sprake is van een nieuwbouwproject kan al in het ontwerp deze optimalisatie gestart worden middels toepassing van "Integrale Instandhouding".
- Het inrichten en implementeren van een Maintenance Management Systeem
- Het analyseren van de onderhoudshistorie (preventief en correctief) en daaropvolgend het verbeteren van het onderhoudsconcept. Dit is een continu proces dat geïntegreerd is in onze aanpak.
- Op basis van onderhoudshistorie (Preventief en correctief) en/of inspecties het opstellen van rapportages (b.v. voortgangsrapportages, toestand rapportages)
DIAGNOSTIEK EN METEN

Meten is weten en dus een belangrijk onderdeel voor het stellen van een diagnose bij het oplossen van storingen. Onze serviceverlening beoogt een snelle en effectieve aanpak van de meest uiteenlopende problemen rondom roterende werktuigen. Informatie wordt verkregen vanuit trillingsanalyse, geluidsspectrum, thermografisch onderzoek, energiehuishouding, olieanalyse et cetera.
Tevens zijn wij gespecialiseerd in het uitvoeren van inspecties ten aanzien van veiligheid (Arbo/NEN50110), functionaliteit, kwaliteit van roterende installaties en werktuigen. Vanuit de inspectieresultaten worden aanbevelingen gegenereerd voor directe verbeteringen en desgewenst een voorstel voor het lange termijn onderhoud.
De afdeling inspectie zorgt voor de bewaking op onze eigen kwaliteit maar ook voor het keuren, certificeren of opleveren volgens de geldende normering(en).